Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce" to pierwsza i jedyna w Polsce prezentacja ponad 70 samochodów i motocykli ukazujących w jednym miejscu historię motoryzacji w Polsce. W Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia w Katowicach, na ponad 2500 metrach kwadratowych, można będzie oglądać od 7 kwietnia do 10 maja 2018 roku nie tylko pojazdy wyprodukowane w Polsce, ale także zagraniczne, które miały olbrzymi wpływ na losy naszej motoryzacji.
Wystawa "100 lat Motoryzacji w Polsce"
Katowice Szopienice, Muzeum Hutnictwa Cynku Walcownia, ul. 11 Listopada 50 (wjazd od ul. Roździeńskiej 25)
Godziny zwiedzania:
Codziennie od 10:00 do 18:00
Ceny biletów:
Osoby dorosłe: 25 zł / os.
Dzieci* i młodzież ucząca się do 18-tego roku życia: 18.00 zł / os.
Bilet rodzinny (2+2): 70.00 zł / 4 os.**
*Dzieci do lat 3 – nieodpłatnie
**Bilet rodzinny – 2 dorosłych + 2 dzieci w wieku od 3 do 18 lat
Dojazd:
Tramwaje: 14, 15, 20
Z przystanku Katowice Szopienice Roździeńska można dojść pieszo w ok. 5 minut, kierując się w stronę budynków Rockwell Automation oraz ING.
Autobusy: 44, 72, 74, 108, 109, 695, 906N, 920
Z przystanku Szopienice Bednorza można dojść w ok. 10 minut kierując się w stronę skrzyżowania z ul. Rozdzieńską oraz wiaduktu kolejowego.
Koleje Śląskie: S1 Częstochowa – Gliwice, S4 Sosnowiec – Tychy, S8 Relacja Oświęcim – Lubliniec
Z przystanku Katowice Szopienice Południowe można dojść pieszo w ok. 15 minut kierując się w stronę MOSiR ul. 11 Listopada
Pojazdy pochodzą ze zbiorów Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie, Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, Muzeum Motoryzacji w Topaczu oraz od prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja by zobaczyć wszystkie te pojazdy naraz w jednym miejscu i w takim zestawie.
Ambicją organizatorów jest pokazanie dziejów motoryzacji w Polsce w możliwie szerokim kontekście społecznym, politycznym i kulturowym. Na wystawie zaprezentowane zostaną pojazdy rodzimego przemysłu motoryzacyjnego, projektowane i budowane przez polskie zespoły inżynierów, projektantów i rzemieślników, ale także pojazdy powstające za granicą, odgrywające szczególną rolę w historii naszej motoryzacji.
Ekspozycja podzielona jest na pięć części:
- Motoryzacja w Niepodległej,
- II Wojna Światowa,
- Odbudowa,
- Mała Stabilizacja,
- Lata 70. i 80.
MOTORYZACJA W NIEPODLEGŁEJ (1918-1939)
Okres tworzenia fundamentów polskiej motoryzacji w szczególnym momencie odradzania się państwa po 123 latach niewoli. Odwiedzający będą mieli okazję zobaczyć m.in. legendarne motocykle Sokół 600 i Sokół 1000, czy pierwszy – seryjnie produkowany samochód w Polsce czyli Polskiego Fiata 508 III Junak.
II WOJNA ŚWIATOWA (1939-1945)
W tej części zaprezentowane zostaną pojazdy wykorzystywane przez żołnierzy polskich na wszystkich frontach II Wojny Światowej – m.in. amerykańskie motocykle wojskowe Harley-Davidson WLA i INDIAN Chief 340 Military, czy ciężarówki GAZ
i DODGE.
ODBUDOWA (1945-1960)
Okres odbudowy ze zniszczeń II Wojny Światowej. Czas narodzin polskiej legendy – Warszawy M20, ale także szeregu prototypów – m.in. Smyka, Meduzy i Mikrusa. Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć pochodzące z lat 50-tych unikatowe egzemplarze polskich mikrosamochodów oraz drezynę kolejową WARSZAWA M20 z 1956.
MAŁA STABILIZACJA (1960-1970)
Okres stabilizowania się nie tylko sytuacji politycznej w Polsce, ale także okres stabilizowania się przemysłu motoryzacyjnego. Na linie produkcyjne i polskie drogi trafiają Syreny, Komary i Junaki.
ŻEBY POLSKA ROSŁA W SIŁĘ, A LUDZIE ŻYLI DOSTATNIEJ (1970-1989)
Ostatnie dwie dekady PRL-u to okres nie tylko niekończących się kolejek, ale także czas kiedy na polskich szosach królowały kredensy (polskie Fiaty 125p), a każdy mały chłopiec marzył o Borewiczu na welurze (FSO Polonez), a statystyczny Kowalski wyruszał na podbój Bułgarii (tzw. Złotych Piasków) Fiatem 126p i przyczepą Niewiadów.
Eksponaty:
MOTOCYKLE:
- PODKOWA 98
- SHL Villers
- Sokół 125
- Sokół 1000
- Sokół 1000
- Sokół 600
- Harley – Davidson F
- Harley – Davidson C “Lwowiak”
- M72
- Harley-Davidson WLA
- Indian Chief 340 Military
- WFM 125 M06
- Skuter Osa M52
- SHL 175 M11
- Junak M07
- Junak M10
- Junak B-20
- ROMET 50-T-1
- JAWA 50
- ROMET M750
- ROMET OGAR 205
- WIERHOWINA
- ROMET CHART 210
- ROMET KADET M780
- ROMET OGAR 205
- ROMET POLO M760
- KOMAR 232
SAMOCHODY:
- Polski Fiat 508 III
- GAZ 51
- GMC CCKW 353
- Jeep Willys
- Syrena 100
- Warszawa M-20
- Warszawa M-20 DREZYNA
- Syrena Bosto
- Skoda Octavia
- ZAZ 968A (ZAPOROŻEC)
- MZ (Milicja Obywatelska)
- Tarpan 523
- Żuk 15C
- Żuk pożarniczy
- Nysa 522 T
- Smyk (prototyp)
- Mikrus
- Meduza (prototyp)
- Warszawa 223 (prototyp)
- FIAT 125p
- Syrena 110
- Warszawa 210
- Syrena 105
- Beskid 106 (prototyp)
- WARS (prototyp)
- Fiat 125p 4×4 (prototyp)
- Polonez TRUCK
- Polonez
- Fiat 126p
INNE:
URSUS C45 (ciągnik rolniczy)
W każdy weekend organizowany będzie tzw. „rozruch maszyn” czyli uruchamianie i przejazdy najbardziej charakterystycznych pojazdów dla danej epoki. Wśród zaproszonych prelegentów są między innymi specjaliści od historii, ale też ludzie mający bezpośredni wpływ na losy polskiej motoryzacji, czy wybitni kierowcy rajdowi, którzy dokonywali cudów na samochodach produkowanych w czasach PRL.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?