Film Kutza odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski, a szczególnie naszego regionu, czyli powstań śląskich. Tak, jak film Kutza łączy realizm z baśniową fikcją, tak i spektakl bazuje na malarskich i poetyckich obrazach, śląskim języku i regionalnej stylistyce.
Warstwę muzyczną tworzy dorobek śląskich kompozytorów. Będzie różnorodnie - zabrzmi poważna, sakralna, filmowa i ludowa muzyka Wojciecha Kilara, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Bolesława Szabelskiego, kameralna i symfoniczna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego z poruszającą trzecią częścią Symfonii Pieśni Żałobnych i pieśnią „Kajze mi sie podzioł mój synocek miły”.
Spektakl nawiązuje do estetyki dzieła Kutza - mamy więc elementy folkloru, groteskę, rubaszność. Motywem przewodnim jest charakterny Śląsk - jego tradycja, więzi rodzinne, surowość. Ascetyczna scenografia, multimedialne projekcje oraz symboliczne rekwizyty uzupełniają metaforyczny przekaz płynący z filmu.
- W obliczu 100. rocznicy powstań śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii. Nowoczesny spektakl baletowy jest okazaniem szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom - dodaje reżyser i choreograf spektaklu Artur Żymełka.
Wydarzenie powstało przy pomocy dofinansowania ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Daty spektakli: 19.06 (PREMIERA), 20.06, 26.06, 27.06.
Bilety do nabycia na stronie: https://opera-slaska.pl/spekt.../event/118/sol-ziemi-czarnej
- kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
- reżyseria i choreografia: Artur Żymełka
- scenografia: Martyna Kander
- kostiumy: Małgorzata Słoniowska
- wizualizacje: Jagoda Chalcińska
- realizacja świateł: Karolina Gębska
- współpraca muzyczna: Jan Stańczyk
- kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
- kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
- asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla
- asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak
- pedagog baletu: Kazimierz Cieśla
- inspektor baletu: Ewa Czampiel- Matura
Zobacz koniecznie
OBSADA
- Matka / Kobieta w szarości – Mitsuki Noda, Ai Okuno
- Kobieta w czerwieni – Michalina Drozdowska, Monika Latusek
- Sanitariuszka / Kobieta w bieli – Ai Okuno, Michalina Drozdowska
- Mężczyzna w czerni - Douglas de Oliveira Ferreira, Keisuke Sakai
- Gabriel Basista, najmłodszy brat – Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz
- Porucznik Stefan Sowiński – Keisuke Sakai, Karol Pluszczewicz
- Kobiety w czerni – Ellen Bremer, Dominika Woszek/Christina Janusz, Małgorzata Timofiejew
- Ojciec – Paweł Kranz
- Kobieta w żółtym- Kurara Ushizaka, Monika Latusek
- Zespół: Bremer Ellen, Drozdowska Michalina, Guarnieri Sara, Henrique Rocha Thais, Janusz Christina, Kmiecik-Sokalla Anna, Kranz Paweł, Kubacka-Werner Sylwia, Lach Aleksandra, Latusek Monika, Liszczyk Maja, Nalepa Katarzyna, Noda Mitsuki, Nowacki Patryk, Ai Okuno, Picuira-de Pimodan Karl, Pluszczewicz Karol, Sakai Keisuke, Szczygieł Krzysztof, Timofiejew Małgorzata, Ushizaka Kurara, Woszek Dominika
- Sopran: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska
- Balet, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
- pianista baletu: Natalia Myślewicz
Nie przeocz
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?