Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont linii kolejowej Pszczyna – Żory potrwa ponad 3 lata. Pociągi pojadą dwa razy szybciej

OPRAC.:
Mateusz Czajka
Mateusz Czajka
PAP
PAP
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Robert Woźniak
W końcu doszło do rozstrzygnięcia przetargu na kompleksowy remont linii kolejowej na trasie Pszczyna - Żory. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy. Według planu, całość prac powinna zamknąć się w 3 latach i 3 miesiącach

Prace na linii Pszczyna - Żory już niedługo?

Jednotorowe połączenie Pszczyna – Żory jest wykorzystywane m.in. w regionalnym ruchu pasażerskim, kursują nim np. pociągi Kolei Śląskich relacji Bielsko-Biała – Rybnik. Jak wynika ze specyfikacji przetargowej na platformie zakupowej PKP PLK, prace (zamawiane w trybie projektuj i buduj) obejmą ok. 20 km linii nr 148 oraz krótki odcinek linii nr 159 w Żorach. Zakładana jest m.in. wymiana nawierzchni torowej na nową, wymiana 14 rozjazdów, wymiana sieci trakcyjnej, budowa nowych obiektów inżynieryjnych i wymiana przejazdów kolejowo-drogowych.

Przetarg na remont linii kolejowej się przeciągał

Przetarg ten ruszył wiosną ub. roku, jednak ze względu na zakładane finansowanie prac ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, jego rozstrzygnięcie przeciągało się. Spośród jedenastu ofert wybrano złożoną przez Budimex za 317,9 mln zł brutto. Całość realizacji zamówienia jest przewidziana w ciągu trzech lat i trzech miesięcy.

Zgodnie z opisem w programie funkcjonalno-użytkowym zamówienia linia nr 148 Pszczyna – Rybnik na odcinku Pszczyna – Żory jest linią normalnotorową, pierwszorzędną, jednotorową, zelektryfikowaną. Na odcinku objętym opracowaniem jest linią znaczenia państwowego. Należy do sieci kompleksowej TEN-T. Prędkość konstrukcyjna to 120 km/h. Na odcinku objętym zamówieniem odbywa się po niej ruch pasażerski (pociągi regionalne i międzyregionalne) oraz towarowy.

Nawierzchnia kolejowa na zdecydowanej większości odcinka Pszczyna – Żory pochodzi z 1974 r., a sieć trakcyjna z 1982 r. Znajduje się tam 27 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów kolejowych i 21 przepustów kolejowych. Obiekty te powstały w większości w latach 30. ub. wieku, w okresie budowy linii. Linię przecina 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Ruch pasażerski obsługiwany jest na stacji Suszec i czterech przystankach: Pszczyna Czarków, Radostowice, Suszec Kopalnia i Suszec Rudziczka.

Jak szybko pojadą pociągi po remoncie? Duża zmiana na torach

Na linii nr 148 między Pszczyną i Rybnikiem obowiązują obecnie ograniczenia prędkości do 50-60 km/h, lokalnie do 30-40 km/h (z powodu złego stanu podtorza lub nierówności pionowych na czynnych szkodach górniczych). Dopuszczalna długość pociągów towarowych to 600 m (aktualny standard to 750 m). Zamawiane prace mają doprowadzić m.in. do osiągnięcia prędkości maksymalnej 120 km/h dla pociągów osobowych i 100 km/h dla towarowych (dopuszczalne są ograniczenia ze względu na geometrię toru), przy zachowaniu dopuszczalnych nacisków na oś – 221 kN. Przebudowa powinna umożliwić kursowanie pociągów o długości 750 m; nowe perony powinny mieć wysokość 76 cm.

Mateusz Babak/PAP

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera