Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szykuje się wielka przebudowa linii kolejowych przez Katowice. PKP PLK przymierza się do podpisania umowy z wykonawcą

OPRAC.:
PAP
PAP
Robert Lewandowski
Robert Lewandowski
PKP PLK przymierza się do podpisania umowy z wykonawcą
PKP PLK przymierza się do podpisania umowy z wykonawcą arc, Metropolia GZM
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą w marcu bieżącego roku podpisać umowę z wykonawcą rozbudowy linii kolejowych przez Katowice oraz przebudowy stacji Katowice – wynika z informacji spółki. Ostatnio PLK dokonały ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.

Przebudowa linii kolejowych przez Katowice

Inwestycja o szacowanej wartości 4 mld zł, ma dotyczyć przebudowy kluczowego połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego. W przetargu dot. węzła katowickiego latem br. wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol. Następnie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wpłynęły dwa odwołania – firmy Budimex oraz konsorcjum Torpol-Intop. W ich efekcie KIO podjęła decyzję m.in. o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty.

W środę Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK przekazała PAP, że w ostatnich dniach nastąpił ponowny wybór najkorzystniejszej oferty. To konsorcjum Torpol S.A. (lider konsorcjum) i Intop Warszawa Sp. z o. o. (członek konsorcjum). Wybór nie jest ostateczny i mogą wpłynąć odwołania. Całkowita cena oferty po aukcji elektronicznej to 4,184 mld zł brutto.

- Podpisanie umowy możliwe będzie po zakończeniu niezbędnych procedur, w tym kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli procedury przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w marcu 2024 r. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w połowie 2024 r., po przygotowaniu wykonawcy do rozpoczęcia robót - poinformowała PAP Głowacka.

Największy przetarg, na odcinek Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice (z przebudową stacji Katowice), ruszył w lutym 2022 r. Wpłynęło pięć ofert: Budimeksu, konsorcjum Torpol i Intop Warszawa, konsorcjum ZUE, Mota-Engil i Track Tec, konsorcjum Intercor i Stecol Corporation oraz konsorcjum PORR i Trakcja System. W przetargu założono przeprowadzenie aukcji elektronicznej.

Pod koniec sierpnia ub. roku, po aukcji, za najkorzystniejszą ofertę wybrano ofertę konsorcjum polskiej firmy Intercor (lider) i chińskiej Stecol Corporation, z ceną całkowitą 3,824 mld zł (przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto). Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Drugą najwyższą punktację po aukcji miała oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa, a trzecią oferta ZUE, Mota-Engil i Track Teca.

Budimex oraz Torpol złożyły odwołania do KIO. Wyrok Izby zapadł 26 września ub. roku. PLK opublikowały informację o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty – w efekcie wyroku KIO – miesiąc później. Prócz unieważnienia, zgodnie z wyrokiem PLK wykluczyły z postępowania konsorcjum Intercor – Stecol. W mocy pozostało odrzucenie oferty Budimeksu – wobec oddalenia przez Izbę odwołania tego oferenta.

Cztery zamiast dwóch torów

Zaprojektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii przewidywana jest modernizacja istniejących stacji i przystanków oraz budowa nowych.

Zmodernizowane mają zostać stacje Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota; powstać mają nowe przystanki: Katowice Uniwersytet (w rejonie ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota/Francuska) i Katowice Kokociniec (ul. Szadoka). Obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.

Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych. Termin realizacji prac określony jest na 48 miesięcy.

W efekcie innych przetargów w ramach przedsięwzięcia dot. linii E65 w październiku ub. roku PKP PLK podpisały umowy na odcinki Będzin - Katowice Szopienice Południowe oraz Tychy – Most Wisła. (PAP)

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera