Ogromna inwestycja kolejowa na Śląsku i w Zagłębiu spowoduje wielkie utrudnienia
Takiego remontu i przebudowy na śląskich torach i to w samym sercu aglomeracji jeszcze tu nie było. Mowa o przebudowie torowiska wraz dobudową osobnego toru dla kolei aglomeracyjnej między Będzinem, Katowicami, Tychami i Zebrzydowicami.
21 sierpnia PKP PLK poinformowała o wybraniu ostatniego z wykonawców trzyetapowej inwestycji. Zostało nim polsko-chińskie konsorcjum, które tworzą zawierciańska spółka Intercor i Stecol Corporation z Chińskiej Republiki Ludowej. Konsorcjum zajmie się pracami budowlanymi oraz projektem wykonawczym i jego realizacją oraz budową urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych, systemu dynamicznej informacji podróżnych na odcinku Katowice Szopienice południowe – Katowice – Katowice Piotrowice. To, jak wspomnieliśmy, serce aglomeracji śląskiej. Wszystko to konsorcjum polsko-chińskie wykona za 3,109 mld zł netto (3,824 mld zł brutto). To cena, jaką PKP PLK uzyskała podczas aukcji elektronicznej.
DROGI,INFRASTRUKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE
- Odwierty na autostradzie A1 w okolicy "fal Dunaju" potrwają jeszcze do poniedziałku
- Stoicie w korku na A1? To przyzwyczajcie się, bo w te wakacje, lepiej już nie będzie
- Czekamy na nową ekspresówkę przez Śląsk za trzy miliardy zł. S11 rodzi się powoli
- Czas "zakrętu idiotów" na obwodnicy Bielska-Białej dobiega końca. Rusza budowa węzła
- Estakada, wysoka jak katowicki Spodek, powstaje w Beskidach. I już wygląda nieźle
- Fotoradar w Rudzie Śląskiej nie jest już rekordzistą! Inny robi dwa razy tyle zdjęć
Pięciu wykonawców walczyło o trzymiliardowy kontrakt kolejowy
W przetargu, a potem aukcji wzięło udział pięć firm. Oferty dwóch z nich odrzucono z powodu „rażąco niskiej ceny” – oferta firmy Budimex S.A i z powodu nie wyrażenia pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą – to dotyczyło firmy PORR S.A.. Drugą pozycję, jeśli chodzi o najkorzystniejszą ofertę zajęło konsorcjum Torpol S.A. i Intop Warszawa sp. z o.o.
Trzecie było konsorcjum ZUE S.A., Mota Engil Central Europe S.A, Track Tec Construction sp. z o.o.
Jeśli nie wpłyną odwołania do rozstrzygnięcia przetargu, PKP PLK ma już plan działania. Wiadomo, kiedy miałyby się rozpocząć prace. Termin składania odwołań upływa w tym przypadku 31 sierpnia.
- Jeśli procedury, niezbędne przed podpisaniem umowy, przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w czwartym kwartale tego roku. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w I kwartale 2024 roku – powiedziała nam Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK na Śląsku.
Powstanie dodatkowy tor, którym będą kursować pociągi kolei aglomeracyjnej
Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice to nowe możliwości kolei w aglomeracji. Najważniejszą jest budowa dodatkowego toru, który będzie obsługiwał kolej aglomeracyjną.
- Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego poprawi przepustowość, dzięki czemu będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego – podkreśla Katarzyna Głowacka.
Zbudują zupełnie nowe przystanki kolejowe w Katowicach
Planowane nowe przystanki to: Katowice Uniwersytet (rejon ul. Paderewskiego), Katowice Akademia (ul. Damrota / Francuska), Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka). Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4. Inwestycja PLK obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane zostaną dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii to dobudowa około 22 km nowych torów, przebudowa 100 km torów i 140 obiektów inżynieryjnych. Wymienione będzie około 133 km sieci trakcyjnej.
W ramach prac przewiduje się budowę Lokalnego Centrum Sterowania Katowice, z którego dyżurni ruchu będą zarządzali ruchem na linii od Sosnowca do Tychów.
Ogromna inwestycję kolejową na Śląsku podzielono na trzy odcinki
Cała inwestycja składa się z trzech odcinków. Udało się już wybrać wykonawców dwóch pozostałych. Nie podpisano jednak jeszcze umów.
Przypomnijmy. Wybrano wykonawcę prac na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd i jest nią firma ZUE S.A. Na odcinku Tychy – Goczałkowice-Zdrój wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą okazała się oferta firmy Budimex.
W obu przypadkach szacowano, że umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugiej połowie 2023 roku.
- Obecnie jesteśmy jeszcze przed podpisaniem umów – mówi Katarzyna Głowacka.
Prawdopodobnie od razu rozpoczną się także prace budowlane.
Koleje Śląskie już przygotowują pasażerów na przyszłe utrudnienia na torach
Na ten etap już przygotowują się Koleje Śląskie, bo gdy zaczną się prace, niewątpliwie zaczną się także ogromne utrudnienia na kolei, z której na co dzień korzystają mieszkańcy województwa.
Jak mówi Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Kolei Śląskich, od 12 października rozpoczną się prace przygotowawcze do modernizacji katowickiego węzła kolejowego.
- Będą budowane tory tymczasowe umożliwiające ruch pociągów w dalszych etapach prac modernizacyjnych. Zaczynamy 12 października i w pierwszej kolejności będzie zamknięty tor na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny, co oczywiście będzie wpływało na godziny odjazdu. Wydłuży się czas przejazdu dla pociągów jadących w kierunku Katowic – mówi Maciej Zaremba.
Dwa tygodnie później, od 27 października, ograniczenia będą obowiązywać pomiędzy stacjami Sosnowiec Główny i Katowice Zawodzie. Będą modyfikacje w rozkładzie jazdy. To także wpłynie na czas podróży. Rzecznik Kolei Śląskich radzi, by na bieżąco sprawdzać rozkłady jazdy. By nie było niespodzianek w przypadku konieczności przesiadek lub korzystania z komunikacji zastępczej.
To będzie jednak zaledwie przygrywka do gigantycznej przebudowy i modernizacji katowickiego węzła kolejowego. Prawdziwy armagedon zacznie się prawdopodobnie już w przyszłym roku, kiedy na dobre rozpoczną się prace z tym związane, na wszystkich trzech odcinkach tej ogromnej inwestycji.
Tę gigantyczną inwestycję kolejową dofinansowała Unia Europejska
Prace budowlane dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice - Katowice Piotrowice realizowane będą w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość inwestycji to 3,1 mld zł netto.
Projekty na odcinkach: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości 85 procent wartości zadań – czyli łącznie 937 mln euro.
Nie przeocz
- Takie sceny tylko w Bytomiu! Kierowca 623 wyskoczył zza kierownicy i kopie jak Lewy
- Tak bawiliście się w piątek na Męskim Graniu w Żywcu! Zobaczcie ZDJĘCIA
- Po małżeństwie seniorów została już tylko ślubna fotografia. Zajrzyjcie do ich domku!
- Dramatyczne sceny w Wiśle i Żywcu. Zalane domy, spadające drzewa
Musisz to wiedzieć
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?